Kilka moich wniosków po przeczytaniu biografii najbogatszego obecnie człowieka na świecie. Jeff Bezos (Amazon) to facet, który jest najlepszym dowodem na to, że Internet zmienił reguły gry. 

Wątek Jeffa Bezosa poruszyłem też w ostatnim odcinku podcastu.

Mówiłem w nim o minimalizacji żalu, czyli podejmowaniu najlepszych decyzji z myślą o przyszłości – aby później będąc dziadkiem i patrząc wstecz, nie żałować żadnego z wyborów, a przynajmniej zminimalizować żal (bo nie wszystko w 100% pójdzie po naszej myśli + losowość zdarzeń itd.).


20180202_0931391585507504.jpg


Jeff Bezos zbudował imperium Amazon kierując się podstawowym impulsem każdego kapitalistycznego społeczeństwa: pragnieniem kupowania.

Chciał, aby jego usługa oferowała szeroki wybór asortymentu – skończyło się na tym, że dziś Amazon jest największym sklepem internetowym na świecie.

Ale zaczęło się skromnie – od księgarni sieciowej. Później rozszerzono ofertę o kolejne kategorie: muzykę, filmy, elektronikę, zabawki itd.

Budżet na start wynosił 10 tysięcy dolarów w gotówce (podobnie jak pierwszy numer Playboy’a). Bezos rzucił dobrą posadę na Wall Street, aby ruszyć z własnym biznesem w dopiero raczkującym Internecie.

Wariat? Nie, dobry strateg. 😉

Większość skazywała Amazon na klęskę

Ludzie uważali, że Amazon nie zdoła udźwignąć kosztów działalności. Straty rosły z roku na rok. Setki milionów dolarów. Ale Bezos pokazał, że myśli parę ruchów do przodu. Amazon od początku był długofalowym projektem.



Opinie innych były mu obojętne. Miał wizję największego sklepu i krok po kroku ją realizował. Był nadzwyczajnym połączeniem inteligencji, ambicji i bezwzględnego pędu do potwierdzenia swojej wartości.


jeff-bezos


„Na pole walki konkurencyjnej spogląda niczym arcymistrz szachowy na szachownicę i obsesyjnie skupia się na tym, aby zadowolić klientów, oferując im darmową dostawę oraz towary wolne od opodatkowania, nawet gdy jest to niekorzystne dla kondycji finansowej firmy lub lokalnych społeczności, którym je sprzedaje”.

Pozostało jeszcze wiele do wynalezienia. Bardzo wiele nowego jeszcze się wydarzy. Ludzie nie zdają sobie sprawy, jak wielki wpływ Internet będzie miał na ich życie, i że to, co teraz obserwujemy, to dopiero początek.Jeff Bezos

Biznes według Bezosa musi być:

a) Skoncentrowany na kliencie

b) Długofalowy

c) Innowacyjny


Marketing nie jest tak istotny. Bezos twierdzi, że na początku najlepszą reklamą jest poczta pantoflowa. Zaoszczędzone na reklamie pieniądze inwestował w lepszą obsługę klienta. Był czas, kiedy Amazon przez 7 lat nie reklamował się w telewizji (do czasu wypuszczania Kindle).

Jeff Bezos zawsze był ostrożny z wypowiadaniem się o Amazon. Nikt nie znał dokładnych szczegółów planu działania – swoje zamiary zachowywał dla siebie.

Bądź ciągle głodny wiedzy

„Uczył się od każdego. Wydaje mi się, że Jeff wykorzystał do maksimum możliwość nauczenia się czegoś od każdej osoby, z którą się zetknął.”

„Był zdyscyplinowany oraz dokładny i stale zapisywał pomysły w notatniku, który ze sobą nosił, jakby w obawie, że ulecą mu z głowy, jeśli ich nie zarejestruje na papierze.”

Zawsze myśl o przyszłości

Zarówno inwestorom jak i pracownikom ciągle dawał do zrozumienia, że Amazon to projekt długofalowy i owoce pracy będą zbierać dopiero za kilka lat. Chciał, by ludzie zatrudnieni w jego firmie, pracowali niestrudzenie z myślą o powiększeniu wartości swoich akcji pracowniczych.

„Po prostu życie się zatrzymało. Byliśmy jak owady uwięzione w grudce bursztynu, w której mimo wszystko toczyła się gorączkowa działalność niewidoczna dla nikogo z zewnątrz.”

Dużo czytaj i wyciągaj wnioski

„Powiedzieć, że Bezos kochał książki, to mało: on je pochłaniał, metodycznie przyswajając sobie każdy szczegół.”

Jedną największych inspiracji dla Bezosa była historia Walmarta i biografia Sama Waltona (ta sama książka, o której wspominałem w jednym z pierwszych wpisów na blogu). Podkreślał w niej kluczowe fragmenty i wplótł je w tkankę ideową swojej firmy (podstawy działania, konieczność oszczędzania, zapożyczanie najlepszych pomysłów od konkurentów).


Jaką książkę wybrać


„Książka wyraźnie współbrzmiała z przekonaniami założyciela Amazona (…) Jeff Bezos uosabiał cechy opisane przez Sama Waltona. Nie zamierzał pozwolić na to, by Amazon uległ otępieniu cechującemu wielkie organizacje, wyrzucał więc z siebie istną fontannę pomysłów; które miały na względzie tylko jeden cel: ulepszyć stronę internetową firmy tak, by była przyjemniejsza dla użytkownika, bardziej wciągająca i by zawsze o krok wyprzedzić konkurencję.”

Nie przejmuj się niepowodzeniami

Jeff Bezos ciągle uczył się na własnych błędach. Były dla niego kolejnymi krokami w szeregu eksperymentów, które przeprowadzał, aby ulepszyć usługę.

„Całe lata trwała nasza myślowa wędrówka w poszukiwaniu sposobu, by dostawa odbyła się tego samego dnia.”

„Jeśli Amazon pozostanie skoncentrowany na kliencie, nic złego mu nie grozi.”

Ciekawostka: Jeffa złościło, że klienci w ogóle dzwonią do firmy. Uważał, że to efekt jakiegoś błędu w systemie obsługi. Do dziś na stronie Amazonu nie ma numeru kontaktowego.

Stwórz mechanizm samonapędzania 

Czyli tzw. koło zamachowe firmy. Tak w skrócie wygląda model biznesowy Amazon:

„Niskie ceny zwiększają liczbę odwiedzin użytkowników strony, większa liczba odwiedzających podnosi poziom sprzedaży i przyciąga do portalu więcej niezależnych handlowców. To pozwala Amazonowi czerpać wyższy przychód z kosztów stałych jak np. obsługa centrów dystrybucyjnych i serwerów potrzebnych do prowadzenia strony internetowej. Większa wydajność z kolei pozwala na dalszą obniżkę cen.”

Wzmocnienie któregokolwiek elementu tego mechanizmu napędza całość. Genialne!

Niepokój i lęk pracowników jest bardziej skuteczny niż miłość

Czyli klasyczny Książę w praktyce. 🙂

Stosunek Jeffa Bezosa do pracowników był dość surowy. Nie każdy był w stanie z nim pracować. Wymagał więcej, czasami aż za dużo.

„Jeśli nie jesteś dobry, Jeff przeżuje Cię i wypluje. Jeśli jesteś dobry, wskoczy Ci na grzbiet i zajeździ jak kobyłę.”

Ale duża część była mu lojalna – bo czuli, że uczestniczą w czymś wielkim i ponadczasowym. Amazon konsekwentnie rósł w siłę i wszyscy wiedzieli (inwestorzy również), że jeśli będą cierpliwi, nieźle się wzbogacą.

Sam Walton (Walmart) też oferował pracownikom akcje firmy. To świetny sposób na zaangażowanie pracowników w rozwój przedsiębiorstwa. Im lepiej firma będzie prosperować, tym większą wartość mają akcje = wszyscy zarobią więcej. Win-win. 


Cechy firm, które są kochane oraz tych, które budzą lęk (lista stworzona przez Jeffa Bezosa)

  • Niegrzeczność nie jest fajna.
  • Pognębianie maluczkich nie jest fajne.
  • Śledzenie nie jest fajne.
  • Młodość jest fajna.
  • Podejmowanie ryzyka jest fajne.
  • Sukces jest fajny.
  • Grzeczność jest fajna.
  • Pognębianie większych niesympatycznych drani jest fajne.
  • Innowacyjność jest fajna.
  • Bycie pionierem jest fajne.
  • Konkwistadorzy nie są fajni.
  • Obsesja na punkcie konkurencji nie jest fajna.
  • Przysparzanie sił innym jest fajne.
  • Zagarnianie całej wartości dla firmy nie jest fajne.
  • Wskazywanie innym drogi jest fajne.
  • Posiadanie przekonań jest fajne.
  • Bezpośredniość jest fajna.
  • Schlebianie gustom tłumów nie jest fajne.
  • Hipokryzja nie jest fajna.
  • Autentyczność jest fajna.
  • Śmiałe myślenie jest fajne.
  • Niespodzianki są fajne.
  • Misjonarstwo jest fajne.
  • Najemnictwo nie jest fajne.

Miej kręgosłup, nie zgadzaj się i angażuj

„Liderzy są zobowiązani do kwestionowania z szacunkiem decyzji podejmowanych przez współpracowników, kiedy się z nimi nie zgadzają, nawet jeśli wiąże się to z dyskomfortem i bywa wyczerpujące. Liderzy mają przekonania i są wytrwali. Nie zawierają kompromisów po to, by hołdować zasadzie uległości. Kiedy decyzja zapada, bez reszty angażują się w jej realizację.”

Oszczędzaj

„Staramy się nie wydawać pieniędzy na rzeczy, które nie mają znaczenia dla klientów. Oszczędność rodzi zaradność, samowystarczalność i inwencję. Nie dostaje się punktów dodatkowych za liczebność, wielkość budżetu i koszty stałe.”

Myśl długofalowo

To, co wyróżnia najlepsze biznesy od tych przeciętnych, to myślenie długoterminowe. Amazon był projektem na dziesiątki lat. Jeff Bezos wiedział, co robi.

„Koncepcja, że może osiągnąć bardzo wiele w dłuższej perspektywie, jeśli będzie konsekwentny, to fundament jego filozofii działania.”

Mam nadzieję, że wyciągniesz z tego lekcję dla siebie.

Do następnego,

Cyprian

P.S. Biografię Jeffa Bezosa kupisz tutaj. Książkę o Walmarcie i Samie Waltonie tutaj. 



Cyprian Kajetan

Jeśli blog spełnia swoje zadanie i dobrze Ci służy, zapisz się na newsletter, aby być na bieżąco z nowymi wpisami.

Jeśli chcesz być mądrzejszy szybciej, odwiedź stronę booknotes.pl, na której znajdziesz kluczowe wnioski z najważniejszych książek biznesowych.